[Csaladtortenet] Stern család

Béla Mihalik mihalikbela at freemail.hu
2004. Már. 24., Sze, 15:21:10 CET

Kedves Erzsi!

Először is nagyon köszönöm szépen leveledet. Ha nem lenne nagy
teher, akkor légyszíves nézz utána az általad említett Stern
házaspárnak.
Örömmel olvastam, hogy vívtál, magam is ezt a sportot űztem 6,5 évig.
Többször is jártam Békéscsabán Országos Bajnokságon, persze akkor
még nem tudtam, hogy nagypapám ága odavezet, hisz akkor még az
volt a családi köztudatban, hogy a Sternek erdélyi szászok voltak. Mára
ez megdőlt, s már Békéscsaba ezáltal is többet jelent számomra.
Érdekes a vallási oldala a Stern családnak. Mikor a németek
megszállták hazánkat (addigra a család már átjött Erdélyből) dédapám
nem győzött össze-vissza rohangálni, hogy ők reformátusok és nehogy
elhurcolják őket, aztán a szovjetek ki akarták őket telepíteni, lévén
német eredetű család. Dédapám ekkor változtatta meg nevét Sternről
Serényire. Mikor Romániában, így Erdélyben is kilátásba helyezték a
zsidók kárpótlását, nagyapám egyik unokatestvére igényelni akarta,
mint Stern leszármazott, mire egy másik unokatestvér lebeszélte,
mondván, hogy református a család. Ma pedig úgy nézz ki, hogy
valóban izraelitál voltak a távolabbi ősök.
Üdv, Béla