[Csaladtortenet] Patocs-Medveczky

Kovács Endréne keresone at freemail.hu
2004. Már. 3., Sze, 17:02:03 CET

Kedves Listatagok!

Mindenkit szeretettel üdvözlök, külön az újakat.
Tapasztalataimról szeretnék beszámolni, és kérdéseim is lennének,
hátha valaki tudna segíteni.

Mindenkinek bátran merem ajánlani, aki a hódmezővásárhelyi katolikus
anyakönyvekben szeretne kutakodni, hogy bizalommal forduljon a
Belvárosi Plébániához. 1700-ig vannak anyakönyvek, jól olvashatóak,
rendezettek. A Plébános úr nagyon segítőkész. Legalább olyan
lekesen kutatott a Patócsok után, mint én. Ő nézte az egyik könyvet,
én a másikat, időnként egyeztettünk. Próbáljuk a lyukakat kideríteni,
kitatalálni, újra nézni, mi lehet a gubanc. Teljesen ingyen, semmit nem
fogad el! Igaz, hogy még csak rész eredmények születtek, és
folytatom/folytatjuk a munkát.

Érdekes dologra bukkantam, és nem igazán tudom eldönteni, hogy mit
gondoljak. Persze ezeknek az anyakönyveknek is vannak
hiányosságai. Például házasságkötéskor nem tünteti fel a szülők nevét
csak valamikor az 1800-as évek közepétől, nem ír a szülők
foglalkozásáról, lakcímről. Tehát találtam olyat, hogy azonos szülőknek
született egy Joan nevű gyermeke, majd 15 év múlva egy Johannes.
Mindkettő az én tudomásom szerint János magyarul. Nem halt meg
egyik sem. Később éveik alapján előkerülnek házasságkötéskor, majd
gyermekeik születnek. Az, hogy csak ők lehetnek, azt egyrészt a koruk
bizonyítja, másrészt - nem volt más Patócs család itt.

Még egy kérdés, tudja-e valaki, honnan lehet megtudni egy név
alapján az eredetet. Hallottam egy érdekes verziót, ami szerint a
Patócs név tatár erdetű. Egy Patócs nevű úrnak mondta egy tanára
úgy 65 évvel ezelőtt. Akkor Ő még gyerek volt, és nem igazán
érdekelte a dolog. De olyat is hallottam, hogy horvát, és azt
jelenti "ágacska".

Elnézést, hogy ilyen hosszan írok, de kutatott-e már valaki
Alsószeliben?

Üdvözlettel: Erzsi